De robot bij de Praxis aan de Keyerswey 34 brengt haar klanten op verzoek naar het gewenste product. | Foto en tekst: Caroline Spaans.
De robot bij de Praxis aan de Keyerswey 34 brengt haar klanten op verzoek naar het gewenste product. | Foto en tekst: Caroline Spaans.

Primeur in Nederland: robot leidt klant naar gewenst schap bij Praxis

Zakelijk

In Nederland bestaat het al in de horeca: de klant wordt bij binnenkomst verwelkomd door een robot die ze naar hun tafel vergezeld. Praxis Noordwijk is de eerste bouwmarkt in Nederland met nét zo’n robot. De ene bouwmarkt is de andere niet. Dat Praxis Noordwijk zich onderscheidt, kan eigenaar Paul Kales haarfijn uitleggen.

“Mijn filosofie was altijd: als je voldoende goed personeel hebt, kan je al je klanten helpen. Wat ik doe als zelfstandig ondernemer bepaal ik allemaal zelf, binnen de winkelformule van Praxis waar alles door hen georganiseerd en geregeld wordt. Hierdoor kan ik me met mijn team helemaal focussen op de tevredenheid van de klanten. Naast een eigen bezorg- en installatiedienst hebben we nu ook een robot in de winkel: als eerste bouwmarkt in Nederland! Via het display kan je kiezen waar je naar op zoek bent. Als je daar naartoe scrollt, brengt de robot je naar het juiste pad.” Uiteraard ga ik poolshoogte nemen: ik swipe naar de badkameraccessoires. Een vrouwenstem klinkt en zegt: ‘Volg mij’, en onderaan op de robot verschijnen aan weerskanten lichtjes: de richtingaanwijzer. Braaf volg ik het geel/witte mechanisme, made in China. ‘U bent bij uw product’, zegt ze. En warempel. Kales: “De ontwikkelingen gaan enorm snel. Binnen nu en een paar maanden vraagt de robot ook of de klant nog een medewerker wil spreken. Het is een prachtige ondersteuning op wat we allemaal al hebben. Ik wil altijd spraakmakend zijn en dat mensen praten over mijn vestiging!” 

Met deze aanvulling lukt dat zeker!

www.praxis.nl

Uit de krant