Vlnr: Marcel Molenaar, Bert Volkerijk, Sanne Boswinkel, Herman Overweel, Vreni Stricker en John Florisson. Voorste rij: Anne vd Bos, Liesbeth Bouwmeester en Siebren Miedema. | Foto en tekst: Melanie Thijm.
Vlnr: Marcel Molenaar, Bert Volkerijk, Sanne Boswinkel, Herman Overweel, Vreni Stricker en John Florisson. Voorste rij: Anne vd Bos, Liesbeth Bouwmeester en Siebren Miedema. | Foto en tekst: Melanie Thijm. Foto: Melanie Thijm

Nominatie recordaantal vrijwilligers

Verenigingen

Wie de taal beheerst kan zich verbinden. Dat is in het kort het gedachtegoed dat Stichting TaalLokaal Noordwijkerhout hoog in het vaandel heeft staan.

Al jaren stelt zij zich tot doel om iedere Noordwijkerhouter bij wie Nederlands niet van (t)huis uit de voertaal is, beter te laten integreren door middel van bijles, conversatieles en huiswerkbegeleiding. Deze doelstelling sluit mooi aan bij de Stichting Lezen en Schrijven. Een landelijk opererend initiatief dat sinds vier jaar de jaarlijkse Taalheldenprijs uitreikt aan 'Taalcursisten, Taalbegeleiders en Bruggenbouwers'.

Dit jaar kregen voor het eerst álle genomineerden hun erkennigsmoment in de vorm van een oorkonde en een lintje. Door TaalLokaal voorzitter Siebren Miedema werden twaalf vrijwilligers voor deze prijs genomineerd. Zij mochten tijdens een feestelijke uitreiking op TaalLokaal-locatie Duin en Dal hun oorkonde en lintje in ontvangst nemen. Zaterdag 3 november wordt de regionale Taalheld van Zuid-Holland bekend gemaakt, waarna de landelijke winnaar op 24 januari 2019 zijn prijs uit de handen van H.K.H. Prinses Laurentien in ontvangst mag nemen.

Dat deze erkenning meer dan welkom is blijkt uit de blij verraste reacties van de genomineerden. Marcel Molenaar is nu al anderhalf jaar huiswerkbegeleider bij Stichting TaalLokaal: "ik vind het ontzettend uitdagend om de kinderen iets bij te brengen. Leren is namelijk gewoon leuk. Als ze iets voor het eerst echt iets oppakken geeft dat enorme voldoening."

Ook oud-leerkracht Vreni Stricker, die al drie jaar kinderen bijspijkert op het gebied van lezen en rekenen meent: 'het is zeer zinvol dat deze kinderen extra één- op – één aandacht krijgen. Daarmee draag je bij aan het welzijn van het hele gezin.' John Florisson neemt ruim drie jaar de huiswerkbegeleiding voor achtste-groepers en middelbare scholieren voor zijn rekening: 'de kinderen en de jong-volwassenen zijn gebaat bij een persoonlijke aanpak. Of ze nu uit Syrië komen of uit Polen. Zo kon Mustafa mij na enkele weken biologie-bijles dingen vertellen die ik zelf nog niet eens wist!' Ook Liesbeth Bouwmeester is van alle internationale markten thuis. Ze geeft bijles in de Nederlandse, Engelse Duitse en Franse taal aan Somalische, Ethiopische, Syrische Iraakse en Poolse leerlingen: 'die kinderen vragen er niet om hier te komen. Voor mij zijn zij de taalhelden! Toen ik de uitnodiging kreeg voor deze dag was ik dan ook echt geraakt. Niet voor mij, maar vanwege de erkenning die deze kinderen zo verdienen.'

De taalbarrière slechten is integratie bevorderen

Oprichter en mede-bestuurslid Sanne Boswinkel meent over het belang van een dergelijk erkenning; 'initiatieven zoals deze zijn belangrijk omdat wij voor alle klassen die bij ons draaien 100% afhankelijk zijn van vrijwilligers. Dit zijn mensen die zich al jarenlang voor ons inzetten door een (dag)deel vrij te houden. Daarom ben ik zo blij dat de Stichting Lezen en Schrijven inziet hoe belangrijk deze begeleiders zijn om de taalbarrière te slechten en zo integratie te bevorderen. Onze vrijwilligers hadden voor het grootste gedeelte al hun voetsporen verdiend in het onderwijs. Een hele belangrijke eigenschap die hen echter onderscheidt is dat zij de kinderen echt die extra kans gunnen. De mannen en vrouwen maken door hun persoonlijke aanpak het verschil tussen stilstaan, vastlopen en/of vooruit komen. De regionale scholen erkennen deze meerwaarde gelukkig ook en verwijzen in veel gevallen direct naar ons door. Zeker op het moment dat er behoefte is aan extra ondersteuning. Omdat wij geen winstoogmerk hebben is onze hulp voor die gezinnen ook haal- en betaalbaar. De resultaten en het nut van deze toevoeging spreekt vervolgens uit het eerstvolgende rapport van onze multiculturele leerlingen. Weer een hele nieuwe groep taalhelden op zich!'

Op de foto v.l.n.r: M

Uit de krant