| Foto: Archief
| Foto: Archief

Duinpolderweg in commissie Zuid-Holland: zeventien insprekers

Politiek

politiek ♦ Zeventien insprekers zijn er bij de commissie Verkeer en Milieu van de provincie Zuid-Holland. Het ging 7 februari in Den Haag over de 'Milieueffectrapportage (MER) en het voorlopig voorkeursalternatief project Duinpolderweg'. De commissie wordt gevraagd om advies.

Door Piet de Boer

Een van de eerste insprekers is Arno van Kempen, bestuurslid van Holland Rijnland.

Alle veertien gemeenten, inclusief Noordwijkerhout, wijzen de zuidelijke variant van de hand.

Deze doorsnijdt een natuurgebied waar onlangs 600.000 in geïnvesteerd is (Vosse- en Weerlaner polder). Ook is er economische schade doordat deze variant door een bedrijventerrein loopt (Horst ten Daal).

Bovendien geeft deze variant onevenredig veel geluidsoverlast en luchtvervuiling in Hillegom en de noordelijke bollenstreek.

Mag het wat eerlijker verdeeld worden tussen beide provincies vraagt Van Kempen aan de commissieleden..

Tenslotte wijst Van Kempen erop dat de zuidelijke variant 9 miljoen euro duurder is zonder doortrekking naar de N206 en 28 miljoen duurder met doortrekking.

Deze 'inhoudelijke argumenten' zijn doorslaggevend om de zuidelijke variant af te wijzen. Holland Rijnland heeft ook veel kritiek op de rol van de adviesgroep. Van Kempen slaat een harde toon aan.

'Adviesgroep is geen bepaalgroep'

"Het gaat er bij ons (14 gemeenten) niet in, dat na jaren discussie en studie de adviesgroep de keuze bepaald van de zuidelijke variant.

De adviesgroep heeft veel te veel invloed op de trajectkeuze", vindt Van Kempen. "De Adviesgroep is adviesgroep, geen bepaalgroep."

Gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) stelt dat de adviesgroep het project heeft vlotgetrokken in het verleden en daarna ook een stevige positie kreeg van de provincies.

Over de ongelijke verdeling Noord- en Zuid-Holland bij de leden kan hij niets doen.

De adviesgroep kon zelf nieuwe leden opnemen.

Nog niet definitief

De trajectkeuze is nog niet definitief vastgesteld. Het kan nog de zuid-, midden of de Weerlaanvariant worden.

Bepalend is de plaats van de brug over de Ringvaart en hoe er omgegaan wordt met de aansluiting N208-N206. Meteen aansluiten of grond reserveren.

De zienswijzen moeten 18 februari binnen zijn en voor de zomervakantie moet een definitief voorkeurstraject worden vastgesteld.

In Zuid-Holland wordt dit voorgelegd aan de Provinciale Staten. In Noord-Holland beslist het bestuur (Gedeputeerde Staten).


Uit de krant