Natacha bij 'haar' Nachtwacht. | Foto: pr
Natacha bij 'haar' Nachtwacht. | Foto: pr

Mensch en Dier: 'Ik ben een stier'

Cultuur

In haar atelier aan de dorpsstraat speek ik Natacha Hulsebosch. Aanleiding is de tentoonstelling 'Mensch en dier' in Hoofddorp/Amsterdam. De Noordwijkerhoutse kunstenares en grafisch vormgeefster combineert enthousiasme en gedrevenheid met ontwapenende openhartigheid en vriendschappelijkheid. De uitdaging ligt voor haar in de ''kunst van het weglaten'' en ''de essentie van het beeld alle ruimte te geven''.

Door Piet de Boer

Het leven van Natacha is turbulent en niet een leven van dertien in een dozijn. Ze is zestien als ze moeder wordt. Het lukt haar desondanks om de middelbare school af te maken. Dat vergde veel doorzettingsvermogen. Nadat ze bij toneelgroepen in Noordwijkerhout en Wassenaar actief is, begint Natacha met het ontwerpen van drukwerk, het bouwen van websites en het produceren van ander grafisch werk. Voor een opleiding is weinig ruimte. ''Ik ben autodidact.'' Ze heeft durf en voelt zich vrij. ''Ik spring vaak in het diepe en ben niet beperkt door aangeleerde kennis''. Wat dat betreft vindt ze zichzelf een gevoelsmens die meer vertrouwt op intuïtie dan kennis uit boeken. In 2001 begint ze Ontwerpstudio Pixit.

Keerpunt

Haar vader overleed in 2005 en een jaar later haar moeder. Een belangrijk keerpunt in haar leven van Natacha. Ouders zijn belangrijk. Haar moeder hielp haar snel zelfstandig te worden. Ik moest het vooral zelf regelen. Toen haar ouders wegvielen, stond haar leven op z'n kop. "Je gaat alles opnieuw bekijken. Je gaat voorwerpen in je omgeving opnieuw in je handen houden. Opnieuw op waarde schatten."

Ze had haar bedrijf maar besloot ''Ik ga wat anders. Ik ga wat voor mezelf doen.'' Natacha ging kunst maken. Ze schreef zich in voor de prijsvraag bij de 75ste verjaardag van koningin Beatrix (2013).

Beatrix

Natascha maakte een close-up van het gezicht van de vorstin. Het was voor haar de doorbraak naar het kunstenaarsleven. Het succes kwam onverwachts. De jury belde op dat haar werk gekozen was voor een plek op de tentoonstelling. Ze herinnert zich de emoties. ''Ik (.....) in mijn broek,'' schatert ze. De landelijke, regionale en plaatselijke pers besteedde veel aandacht aan haar succes. De expositie in het Loo en Soestdijk was het explosieve begin van haar kunstenaarschap. Jan des Bouvrie kocht haar werk. Maar Natacha behield wel het beeldrecht. ''Het moet geen massaproduct worden.''

Ze heeft daarna tentoonstellingen gehad in binnen- en buitenland. Haar bijzondere kunstwerken sloegen aan. Het zijn duidelijke, kleurrijke afbeeldingen. Natascha Hulsebosch heeft een bijzondere werkwijze en gebruikt acrylplaat als drager voor haar afbeeldingen. Vaak zijn dat bewerkte foto's. Voor de tentoonstelling 'Mensch en dier' maakte ze bij voorbeeld het 'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer en haar eigen Nachtwacht van Rembrandt. De kleuren passen verrassend goed bij het hout van de lobby in het Novotel, vindt ze.

Naast de Gouden Eeuw is ook de Amerikaans Pop-art een inspiratiebron voor de kunstenares. ''Als ik niet hoefde te werken zou ik het liefst alleen maar dit doen. Alleen maar creëren.'' Ze laat de afbeelding uit de tentoonstelling in Hoofddorp zien. Het melkmeisje naar Vermeer, De Zwaan naar het werk van Jan Asselijn, Foreverland en Zelfportret stier. Natacha somt de herkenbare eigenschappen van dit sterrenbeeld op: onder andere liefdevol, vriendschappelijk en een doorzetter. Een doorzetter dat zeker.

Expositie Mensch en Dier tot augustus 2019 in Novotel Schiphol Airport, Taurusavenue 12, Hoofddorp.

Afbeelding

Uit de krant