De Noordwijkerhoutse bibliotheek, na een verbouwing mogelijk een tijdelijke oplossing voor raadsvergaderingen.
De Noordwijkerhoutse bibliotheek, na een verbouwing mogelijk een tijdelijke oplossing voor raadsvergaderingen. Foto: Archief

Bibliotheek helpt bij vragen over de overheid

Algemeen Kort nieuws Kort nieuws

Iets regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Voor sommige mensen is dit lastig. De Bibliotheek Bollenstreek helpt iedereen met vragen over de digitale overheid bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).

Bij een IDO kunnen bezoekers (ook als ze geen lid zijn van de bibliotheek) terecht met vragen over de digitale overheid. Denk bijvoorbeeld aan het beter leren omgaan met de websites van de overheid, of iets regelen voor huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belasting of PGB. 

Bibliotheekmedewerkers helpen klanten ter plekke op weg of verwijzen door naar lokale partners als het gaat om persoonsgebonden informatie. Dit zijn lokale partners waarmee de Bibliotheek samenwerkt zoals bijvoorbeeld sociale raadslieden, welzijnsinstellingen, Humanitas en SchuldHulpMaatje. De medewerkers van de Bibliotheek luisteren naar de vragen en denken mee. Er wordt direct informatie gegeven waarmee de klant verder kan of er wordt doorverwezen naar de juiste organisatie. 

Vragen over de digitale overheid kunnen gesteld worden tijdens de openingstijden van de Bibliotheek. De hulp is gratis, een afspraak maken is niet nodig. En je hoeft geen lid te zijn van de Bibliotheek.

Meer informatie over het IDO is te vinden op www.bibliotheekbollenstreek.nl/ido

Uit de krant