Steeds meer jongeren ontdekken de e-bike. Zij zijn ook vaak slachtoffer van diefstal van deze fietsen.
Steeds meer jongeren ontdekken de e-bike. Zij zijn ook vaak slachtoffer van diefstal van deze fietsen. Foto: Roger Richter

E-bikes steeds populairder bij jongeren én fietsendieven

Algemeen

E-bikes raken steeds meer in trek bij fietsendieven. Onderzoek van Univé laat zien hoe het aantal aangiften van diefstal van bij Univé verzekerde elektrische fietsen in 2020 maar liefst 81 procent hoger lag dan drie jaar eerder. Het aantal ‘gewone’ fietsen dat als vermist werd opgegeven in dezelfde periode daalde met 46,9 procent. De coöperatie merkt daarnaast een opvallende trend op ten aanzien van de slachtoffers: waar de fiets vooral bekendstaat om haar populariteit bij ouderen, groeit het aantal jongeren dat een e-bike als gestolen opgeeft het hardst.

De elektrische fiets heeft de afgelopen tijd onder jongeren gewonnen aan populariteit, concludeert Univé op basis van de toename van het aantal verzekeringspolissen. Was het rijwiel in 2017 nog iets waarmee vooral oudere bestuurders werden gezien in het verkeer, inmiddels ontdekken steeds meer jongeren de e-bike. Univé sluit niet uit dat de coronapandemie een rol speelt bij de keuze voor een e-bike: het aantal polissen dat in 2020 door klanten tot 35 jaar bij de coöperatie werd afgesloten om hun elektrische fiets te verzekeren verdubbelde ten opzichte van het jaar ervoor.

Jongere e-bikebezitter vaker slachtoffer diefstal
Dat de e-bike ook bij fietsendieven in de smaak valt en verzekering geen overbodige luxe is, ondervonden met name jongeren het afgelopen jaar. Verreweg de meeste aangiftes van diefstal van e-bikes of onderdelen daarvan werden gedaan door bezitters jonger dan 35 jaar. Bij jongeren tot 35 jaar lag dat diefstalrisico ruim 4,5 keer hoger dan bij de 65-jarigen en ouder.

‘Goedkoper dan auto, sneller dan OV’
“Tot voor kort zagen veel jongeren de e-bike als vervoersmiddel voor hun ouders of grootouders, maar inmiddels zien we dat meer jongeren bij Univé hun e-bike hebben verzekerd. Waarschijnlijk dringt het besef door dat het verstandig is om zo’n waardevolle fiets te verzekeren”, legt directeur Univé Schade Johan Van den Neste uit. “Nu steeds meer jongeren realiseren dat de elektrische fiets goedkoper is dan een auto of scooter en sneller dan het openbaar vervoer wordt de e-bike steeds meer mainstream.”

Meer snelheid, meer kilometers, meer risico’s
Dat de e-bike door steeds meer jongeren wordt omarmd is terug te zien in de toegenomen afstand die een e-bike aflegt: in 2020 fietste een Nederlandse e-bikerijder gemiddeld maar liefst 43 kilometer per week. Volgens Van den Neste een trend die niet zonder risico gepaard gaat. “Door stijgende populariteit winnen meer mensen aan snelheid en met meer jongere bestuurders worden de afstanden langer. Dat brengt een hoger risico op ongelukken met zich mee, maar daarmee kunnen we niet de toename van de hoeveelheid schadeclaims mee verklaren. Dat ligt aan meer dan alleen ongevallen”, aldus de directeur.

Verkeersrisico’s voorkomen en beperken
“Als coöperatie willen we onze leden helpen hun e-bike veilig te gebruiken. Daarvoor delen we bijvoorbeeld preventietips en hervatten we op lokaal niveau ons e-biketrainingsprogramma zodra de coronamaatregelen dit weer toelaten. Intussen organiseren we, voor iedereen en in samenwerking met VVN, een online FietsWebinar dat zich op veilig fietsen in het algemeen richt. Met tips en adviezen willen we verkeersrisico’s voor fietsers helpen voorkomen en beperken, zodat iedereen veilig en zeker aan het verkeer kan deelnemen.”

Uit de krant