Wendy kleurt en knipt achter het scherm. | Foto: Carla de Jong.
Wendy kleurt en knipt achter het scherm. | Foto: Carla de Jong.

Kappers kampen met kaalslag

Algemeen

"Hartverwarmend en zo enorm lief", zo omschrijft Wendy van der Star, eigenaar van kapsalon Style by Wendy's, de reacties van haar klanten.

Door Caroline Spaans

De economie zucht zwaar onder de coronacrisis. Onder andere de horeca, de reiswereld en contactberoepen zijn door de maatregelen om verdere verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan, zwaar getroffen. Met name de kappersbranche heeft het zwaar. Noordwijkerhout alleen al telt zestien kapperszaken. Style by Wendy's aan de Havenstraat is daar één van. Van der Star: "Acht weken was mijn salon noodgedwongen dicht. Het zat er natuurlijk al aan te komen, maar je hoopt tegen beter weten in, in het begin nog dat het meevalt. Maar dat deed het niet."

Kleurkit

Vooropgesteld dat gezondheid uiteraard het belangrijkste is, zag Van der Sar haar buffer langzaam verdwijnen en was gedwongen een financieel noodplan te maken voor haar bedrijf. Via Facebook vond ze een manier om haar klanten enigszins tegemoet te komen. "Nadat ik na een paar dagen bekomen was van de eerste schrik, raapte ik mezelf bij elkaar en dacht: hoe gaan we dit creatief aanpakken? Want je hebt geen idee tot hoelang het duurt. Samen met andere collega's uit het vak bedachten we om onze klanten hun eigen 'kleur-kit' aan te bieden, die ze konden kopen, zodat ze zelf thuis hun uitgroei konden bijwerken. In de weekenden konden mensen dat afhalen bij de salon. Op 1,5 m afstand weliswaar. Klanten die daar gebruik van maakten, waren zó betrokken, echt hartverwarmend. Kippenvel kreeg ik er van!"

Volgens Van der Sar heeft deze hele crisis ook een positieve kant: "Natuurlijk wil je allemaal de beste zijn op je vakgebied. Maar de afgelopen weken heb ik toch heel erg gemerkt hoe iedereen in de branche elkaar een hart onder de riem steekt. Je hoopt oprecht dat al je 'concullega's' overeind blijven en deze crisis overleven!"

In de salon werkt Wendy met haar team: Renee, Ciska en haar nieuwe stylist Daniëlle, met handschoentjes en (indien nodig) met een mondkapje. "Onze materialen worden na iedere klant gedesinfecteerd. Ook de deurknop wordt afgedaan en bij binnenkomst staat er een pompje met speciale handgel. Op de grond hebben we aangegeven waar de klanten mogen lopen en bij de balie, tussen de stoelen en ook tussen de twee stoelen bij het wasgedeelte hebben we 'spatscreens' geplaatst."

Ook het aantal klanten dat in de salon aanwezig is, wordt geminimaliseerd: kom alleen, is het devies. Kinderen zijn van harte welkom maar: "... dan vragen we toch echt of papa of mama even buiten wacht."

Kuchangst

Toen de salon nog open was, nét voor de lockdown, werd natuurlijk al volop gespeculeerd over de verspreiding van het coronavirus. Van der Star: "Wij kuchen ook wel eens. Gewoon een droog hoestje om je keel de schrapen. Maar toen durfden we dat nauwelijks nog te doen. Je merkt nu ook dat we best wel 'kuchangst' hebben. Je mankeert niets, maar moet toch even de kriebel weg hoesten. Heel vervelend. Maar uiteraard blijven ook wij thuis, als we ons niet lekker voelen en dat verwachten we van onze klanten ook."

Uit de krant