Hans Portengen. | Foto: Danielle van der Spek
Hans Portengen. | Foto: Danielle van der Spek

Bibliotheek Bollenstreek wordt bezorg- en afhaalbieb

Algemeen

Nu de strenge coronamaatregelen langer van kracht blijven, start de Bibliotheek Bollenstreek met een boeken bezorg- en afhaalservice. Vanaf 1 mei kunnen bibliotheekleden online boeken reserveren en die op een afgesproken tijdstip ophalen bij een van de grote vestigingen (Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest en Sassenheim). Voor 70-plussers en anderen die het huis niet uit mogen, is er de bezorgservice. 

“Wij starten met deze extra service omdat de bibliotheken nog langer dicht moeten blijven”, aldus Hans Portengen, directeur van de Bibliotheek Bollenstreek. “We hadden gehoopt op versoepeling van de coronamaatregelen, maar tot onze grote teleurstelling zijn die uitgebleven. Daarom hebben we besloten dat onze leden voortaan online boeken kunnen reserveren en die op een afgesproken tijdstip mogen afhalen. Mensen die volgens de richtlijnen van het RIVM niet naar buiten mogen, krijgen de boeken thuisbezorgd.” Die boeken moeten wel in de betreffende vestiging liggen, want de busjes die normaal gesproken binnen de provincie heen en weer rijden tussen bibliotheken doen dat nu niet. “Mocht je daardoor je favoriete boeken niet kunnen vinden, dan kunnen wij op basis van je voorkeuren een verrassingspakket samenstellen van maximaal 5 boeken. Wie weet welke pareltjes je dan ontdekt!” 

Ook in de vestigingen worden maatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen. “Er zijn slechts een paar medewerkers aanwezig en die houden voldoende afstand en dragen handschoenen. Ook goed om te vermelden: teruggekomen boeken gaan 72 uur in quarantaine en daarna worden ze volgens de RIVM-richtlijnen schoongemaakt. Er is dus geen gevaar voor virusoverdracht.” 

Online dienstverlening 

Bovendien hebben de medewerkers van de Bibliotheek Bollenstreek na de gedwongen sluiting op 16 maart absoluut niet stilgezeten. “In de eerste week van de coronamaatregelen hebben we boeken die gereserveerd waren nog thuisbezorgd, maar toen de maatregelen werden aangescherpt zijn we daarmee gestopt. Vanaf dat moment zijn we helemaal overgestapt op online dienstverlening. Onze leden maken in groten getale gebruik van de collectie e-books van de online Bibliotheek. Voor niet-leden zijn via de ThuisBieb-app gratis 100 e-books beschikbaar. Ook hebben we dagelijks een telefonisch spreekuur. En een aantal van onze vaste activiteiten, zoals de leeskring en de Koffie+, vinden nu online plaats.” Daarnaast hebben Portengen en zijn collega’s alle oudere leden opgebeld om te vragen hoe het met ze gaat. “Daar hebben we veel positieve reacties op gekregen. Maar ook telkens weer de vraag: wanneer gaan jullie weer open? Niet alleen het lenen van fysieke boeken, maar ook het contact met bezoekers en medewerkers van de bibliotheek wordt gemist. Helaas blijft een concrete datum voor heropening voor ons voorlopig ook nog onduidelijk. Tot die tijd blijven we een online én bezorg- en afhaalbieb.” 

Meer weten over de boeken bezorg- en afhaalservice? Kijk op www.bibliotheekbollenstreek.nl

Uit de krant