Cilene Vriend. | Foto: Diana Maas
Cilene Vriend. | Foto: Diana Maas

VVV Noordwijkhout viert haar 10-jarig bestaan

Algemeen

Wanneer je Bollenstreek zegt, zeg je Noordwijkerhout. Dorpsstraat 8 kent iedereen. Jeweetwel, bij het bankie! Vrijdag 21 september is het officiële feestje van het 10-jarig bestaan van het VVV in huidige vorm. Cilene Vriend, vestigingsmanager van het VVV en werkzaam sinds 2011, vertelt supertrots waarom het VVV zo belangrijk is. Niet alleen voor de toeristen, maar ook zeker voor de inwoners van de streek.

Door Diana Maas

Het VVV Noordwijkerhout bestaat al 125 jaar, maar in de huidige hoedanigheid is het sinds 10 jaar een VVV onder stichting en daarom tijd voor een feestje. Op zaterdag tijdens de zomervakanties zijn er altijd allerlei activiteiten waaronder het shantykorenfestival en Noordwijkerhout Culinair. Deze activiteiten komen tot stand in samenwerking met de Noordwijkerhoutse Ondernemers vereniging (NOV).

"We hebben een geweldig team van vijftien mensen waarin iedereen doet waar hij goed in is en zo ben je samen een volwáárdig team. Dat werkt zó motiverend!, vertelt Vriend enthousiast. "Door zoveel vrijwillige inzet is het mogelijk om van maandag tot en met zaterdag open te zijn van 9.00 tot 17.00 uur, het hele jaar door en dat is voor een VVV wel uniek, want vaak houdt het na het Keukenhof-seizoen wel op."

Alle activiteiten uit de Bollenstreek zijn te vinden in het gratis activiteitenboekje dat jaarlijks in meerdere talen wordt uitgegeven. Vriend: "Sowieso krijgt iedere bezoeker aan het VVV dit boekje en het ligt ook bij alle leden, de adverteerders. Mensen vragen er ook echt naar."

Wandelen en fietsen

Dit VVV heeft als specialisme wandelen en fietsen. Het bedrijf Falk geeft al jaren diverse routekaarten uit. "In samenwerking met Falk had heel Nederland, behalve Zeeland en wij hier, fietsknooppunten. Wij hebben nu als laatste, ook zo'n knooppunt en daar hebben wij ons, als VVV, hard voor gemaakt. Het knooppunt hier heeft nummer 80. Voor het wandelknooppunt zijn wij één van de eersten in Nederland en zijn daar heel trots op. Zelfs de foto's op de kaarten zijn van ons en de kaarten worden uitgegeven in heel Nederland!"

10.000-stappen-wandeling

Met gebruik van de gemeentepaaltjes en een routekaart wordt elke eerste zaterdag van de maand gestart om 9.00 uur voor de 10.000-stappen-wandeling. Deze wandelingen loopt Vriend samen met een gewichtsconsulent. "Iedereen kan meedoen en zo kan ik meteen de omgeving laten zien. Voor de kosten hoef je het niet te laten, slechts 3 euro per keer. En het leuke is: je hoeft niet in te schrijven en het gaat altijd door. Weer of geen weer." Zo'n wandeling duurt gemiddeld tot 11.30 uur en halverwege is er koffiepauze. "Deze routes staan op een kaart en online, dus je hoeft niet perse op zaterdag mee te lopen, je kunt 'm ook op een eigen tijdstip zelf lopen."

'De routekaart van de ANWB was verouderd en werd op een gegeven moment niet meer gedrukt. Toch kwam er opnieuw vraag naar.' Op de verouderde kaarten stonden Lisse en Teylingen. Hillegom en Noordwijk zijn er nu ook bij betrokken en hebben samen weer een nieuwe kaart gemaakt. Op de achterzijde vind je ook de dorpskernen met alle straatnamen erop. Allemaal ontworpen uit de vraag van de consument. Toch rees ook de vraag of het wel duurzaam is, zo'n autorit. 'Ook daar hebben we iets op bedacht, nl. de samenwerking met Renzy, elektrisch rijden.

Zij doen tours en het is een soort overdekte fiets; je zit achter elkaar en je kunt er maximaal 80km mee rijden. Het is een heel grappig concept en eco-vriendelijk."

Bij NH Leeuwenhorst is een opstap voor een tocht op een platbodem, geschikt om door de slootjes te varen langs de bloemenvelden. Vriend: "Keukenhof heeft dat natuurlijk ook, maar daar moet je eerst entree voor Keukenhof betalen en dat is bij ons natuurlijk niet zo." De tocht via het VVV kost 12,50 euro (kinderen 7,50) en het is 1,5 uur varen onder begeleiding van een bijvoorbeeld kwekers die uitgebreid vertellen.

De Bloemenstreek

"In 2016 was onze premier, Mark Rutte, aanwezig tijdens een VVD-congres in NH Leeuwenhorst. Daar heb ik mijn kans gegrepen hem aan te spreken, want wij willen graag de benaming van de Bollenstreek omdopen naar 'Bloemenstreek'. We zijn de Bollenstreek, maar mensen komen voor de bloemen. Het marketingtechnisch sterke logo met de tulp en de tekst 'Holland' is er al! Kwekers uit de omgeving zijn nog niet geheel overtuigd. Desondanks is de samenwerking met de kwekers heel goed. Zij hebben borden waarop toeristen alert maken de velden niet te betreden. Vaak gaan toeristen in de velden staan om foto's te maken en pletten daarbij onnadenkend de bloemen. De kwekers moeten daarom goed blijven aangeven wat wel en niet mag. Wij helpen daar graag bij!"

Bloemenradar

"De meest gestelde vragen in het voorjaar zijn: 'Staan de bloemen al in bloei?'en 'Hoe liggen de bloemenvelden er bij?'', gaat Vriend verder. "In eerste instantie stapt er dan een medewerker op de fiets en gaat foto's maken van de actuele stand van zaken. Maar nu kunnen mensen zelf ook foto's maken en deze interactief uploaden. Wij koppelen ze dan naar de diverse sites, zoals Bloemenradar.nl. Worden de bloemen gekopt, dan worden de websites meteen bijgewerkt.

Samenwerking

Voorheen was er al een goede samenwerking met Hillegom, Lisse en Teylingen (HLT). Noordwijk komt er nu ook regelmatig bij en dat is heel fijn, want met z'n vijven bereiken ze natuurlijk veel meer dan als kantoortje alleen. 'Samen staan we sterk!', is het motto van Cilene en de vrijwilligers dan ook.

Nog steeds op de kaart

Veel VVV's in Nederland hebben de afgelopen jaren de deuren moeten sluiten. De subsidie die men ontving werd minder en minder en sluiting was onontkoombaar. Ook hier is de subsidie sinds 2011 gehalveerd. Toch doet dit VVV het heel goed en dat komt omdat het niet louter vaart op subsidie-inkomsten, maar ook door middel van lidmaatschappen. Bijvoorbeeld restaurants, huisjes, bungalowparken, e.d. In ruil voor het lidmaatschap doen zij álle activiteiten op het gebied van marketing zoals social media. Ook de Nederlands Databank voor Toerisme en Recreatie (NDTRC) houden ze bij. Deze databank verspreidt alle data naar alle VVV's in Nederland. Daardoor worden met name bedrijven online heel goed gevonden. "We hebben natuurlijk ook verkoop uit de winkel en daar liggen met name producten afkomstig uit vraag. Het merk 'I love Noordwijkerhout' blijft het goed doen. En wat dacht je van de verkoop van merchandise van amateurvoetbalclub Voetbal Vereniging Sint Bavo (VVSB)? Voetbal is in Noordwijkerhout heel populair en de Noordwijkerhouter is trots op z'n dorp, dat blijkt!"

Alle talen van de wereld

Op de vraag om iets te vertellen wat haar altijd is bijgebleven vertelt Cilene: "Bij binnenkomst in de vestiging wordt iedereen welkom geheten met een lach, want dat is een universele taal en die krijg je altijd terug. Daarna wordt er gevraagd of iemand geholpen kan worden en of je misschien iets speciaals zoekt. Er kwam een stel binnen en ik vraag aan de man 'Kan ik u helpen?'. Ik kreeg geen reactie. Dus ik probeer het nog een keer, maar nu in het Engels 'How may I help you?'. Weer geen reactie. In het Duits misschien. Niks. Frans? Nee hoor. Spaans? Nee, ook niet. En opeens wijst hij naar zijn oren. De man bleek doof! Dat verwacht je niet! We hebben er achteraf samen hartelijk om gelachen." (lees verder elders in deze krant)

Karakteristiek pand

Bezoek gerust eens deze vestiging in het prachtige pand wat al in 1893 is gebouwd. 'Voordat het VVV er zat was het jarenlang een woonhuis'. De betrokkenheid van het team en vrijwilligers is groot en dat straalt het ook uit. Geen vraag is te gek en men doet er alles aan om aan elke vraag te kunnen voldoen. Buiten alle informatie die er verstrekt wordt en activiteiten die er worden georganiseerd is het VVV ook duidelijk sociaal van belang, 'men stapt er geregeld binnen voor een zomaar een praatje. De column in de krant vul ik regelmatig met deze verhalen. Het bankje is inmiddels ook een begrip geworden. Echt heel leuk!'.

Uit de krant